Jak motywować uczniów do systematycznej pracy w domu?

Jak motywować uczniów do systematycznej pracy w domu?

 

Czym jest motywacja? Najprościej mówiąc jest to energia, wola do działania. Gdy jesteś zmotywowany do czegoś, to czujesz w sobie energię, która ukierunkowana jest na dany cel. Ale motywacja to nie tylko energia do działania, to przede wszystkim wybór, który podjęliśmy: ja chcę coś zrobić. “Ja chcę ” jest kluczową składową motywacji. “Ja chcę” musi wypływać z nas samych, być integralną częścią nas. Nie możemy narzucić, ani tym bardziej wymusić od kogoś chcenia. Ale możemy stworzyć takie warunki, żeby drugiej osobie chciało się bardziej - lub mniej. Możemy skutecznie wspierać motywację wewnętrzną dzieci. A co najważniejsze – dzieci uczą się modelowanie, czyli naśladowanie nas samych!

 

Aby zmotywować dzieci do nauki w domu należy zatem:

1.                  Być wsparciem dla dziecka.

Ten czas jest święty. Wspieraj dziecko a nie wyręczaj. Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku, żeby mógł się lepiej skoncentrować w szkole. Niech dziecko widzi, że traktujesz ten czas bardzo poważnie. Jeśli dziecko potrzebuje pomocy bądź przy nim.

2.                  Ustalić jasny, niezmienny harmonogram dnia.

Ważna jest dobra organizacja pracy i czas odpoczynku. Zanim przystąpicie do pracy należy przejrzeć zadania przesłane przez nauczycieli i ustalić kroki działania. Nie róbcie wszystkiego na raz. Każdy potrzebuje odpoczynki i przerwy w pracy.

3.                  Zadbać o higienę pracy i spokojną atmosferę.

Odpowiednio przygotujcie miejsce nauki. Należy usunąć/wyciszyć tzw. rozpraszacze – tv, telefony itp.

4.                  Wszystkie dzieci w domu powinny uczyć się w tym samym czasie.

Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze. To podstawowy błąd rodziców: pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy. Jeśli w domu są małe dzieci, należy zorganizować im opiekę w innym pokoju.

5.                  Skupiać się na sukcesach a nie porażkach.

Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się dobrze nauczyło oraz to, w czym już jest kompetentne. Nawet jeśli to będą tylko dwie daty lub cztery słówka czy jedna definicja. Zwróć uwagę dziecka, jak szybko kartka się zapełniała, o ile stał się mądrzejszy przez te kilka dni.

6.                  Chwalić i nagradzać dziecko za prawdziwy wysiłek i upór.

Najlepszą nagrodą dla dziecka jest czas spędzony z rodzicami. Umówcie się, że po skończeniu nauki np. zagracie razem w grę planszową lub upieczecie coś wspólnie w kuchni.

Pamiętajcie, że w czasie nauki nie jesteście sami! Zawsze można skontaktować się ze swoimi nauczycielami, wychowawcą, pedagogiem i psychologiem szkolnym. Jesteśmy tu i służymy pomocą!

 

Kluczem do sukcesu jest miłość i akceptacja!!!

Najważniejszą sprawą w zakresie motywowania dzieci do nauki jest ich akceptacja przez rodziców, bez względu na to, co dziecko robi czy jak się zachowuje. Dziecko, które wyrasta w atmosferze akceptacji, poczuciu, że jest kochane i szanowane, łatwiej przyjmie nasz punkt widzenia. Dziecko, który nabierze wiary i pewności siebie, łatwiej pokona problemy i chętniej będzie stawiało czoła przeciwnościom.

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

Jak zorganizować dzieciom warunki do nauki w domu?

 

Po zamknięciu szkół gorącym tematem stała się nauka w domu. W tej domowej edukacji ważne jest pozostanie w kontakcie z ludźmi – wirtualne spotkania z nauczycielami i kolegami
z klasy łagodzą poczucie izolacji. Ważne jest zachowanie pewnego rytmu, planu dnia, odniesienia do znanej rzeczywistości (nauka przede wszystkim w godzinach przedpołudniowych). To daje poczucie bezpieczeństwa. Ważne jest też, żeby dzieci miały swoje zajęcia w czasie, kiedy rodzice pracują, nawet jeśli pracują w drugim pokoju, to jednak muszą się na tej pracy skoncentrować. Nauka sama w sobie, poszerzanie wiedzy na miarę możliwości w tych niecodziennych okolicznościach – jest ważne, ale nie powinno być jedynym, ani nawet najważniejszym celem szkoły w domu.

Na atmosferę do nauki wpływa NASTAWIENIE RODZICÓW DO SZKOŁY I EDUKACJI. Im bardziej rodzice wspierają dziecko w nauce, tym lepsza jest atmosfera do uczenia się.

Często opiekunowie nie zdają sobie sprawy, jak ważne jest, by stworzyć dziecku dobre warunki do nauki
w domu. Zachęcam do przeczytania poniższego tekstu i sprawdzenia, czy robimy wszystko tak, jak należy, czy może warto coś zmienić:

 

1.      Kluczowy dla pracy mózgu jest wypoczynek i sen

2.      Aby nauka była efektywna, ważne jest wysypianie się (7-8 GODZIN SNU NA DOBĘ w porze nocnej).

3.      Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni czas do nauki (najlepiej RANKIEM, gdy umysł nie jest zmęczony po całym dniu).

4.      Należy zadbać, by dziecko miało swój KĄCIK DO NAUKI, najlepiej z własnym biurkiem
i krzesłem przystosowanym do wzrostu dziecka.

5.      Ważne jest DOBRE OŚWIETLENIE. Światło powinno padać z lewej strony, gdy dziecko jest praworęczne, a z prawej gdy dziecko jest leworęczne. Oświetlenie elektryczne nie może być zbyt słabe, nie może też być zbyt jaskrawe. Jest to bardzo ważne, gdyż czytając w złych warunkach męczą się oczy, co źle wpływa na jakość nauki. 

6.      Na biurku powinien panować PORZĄDEK, znajdować się na nim powinny tylko rzeczy aktualnie potrzebne do wykonywania pracy. W sytuacji zdalnej nauki może to być także telefon czy komputer, w którym są uruchomione tylko i wyłącznie aplikacje, konieczne do wykonywania zadań.

7.      Jeśli dziecko pracuje przy komputerze, należy zadbać o to, by jego oczy znajdowały się w odległości 45-75 CM OD MONITORA.

8.      W pokoju nie może być duszno ani zbyt gorąco, optymalna temperatura to ok. 20 – 21°C. Należy zapewnić DOSTĘP ŚWIEŻEGO POWIETRZA (otwieranie okna).

9.      Zanim dziecko zasiądzie do zeszytów, warto zadbać, by nic go nie rozpraszało: należy wyłączyć telewizor, radio, zamknąć drzwi do pokoju, sprawdzić, czy nie dochodzą z innych pomieszczeń np. odgłosy świetnie bawiącego się rodzeństwa. Im mniej będzie dookoła rozpraszających bodźców, tym lepiej. Pamiętaj w pomieszczeniu w którym dziecko się uczy powinna panować CISZA.

10.  Nie wolno dziecku przeszkadzać ani pozwalać, by robiło to rodzeństwo.

11.  Nie należy spodziewać się, że dziecko będzie odrabiać zadania np. dwie godziny bez przerwy. Gdy się zmęczy nauką, jego koncentracja osłabnie. Najlepiej jest, by robiło w czasie uczenia krótkie 10-15-MINUTOWE PRZERWY np. na zrobienie herbaty, kilka ćwiczeń gimnastycznych czy inną mało absorbującą aktywność – pamiętaj, nie może to być nic, od czego będzie je trudno oderwać. 

12.  Rodzic powinien być gotowy do pomocy, jeśli dziecko jej potrzebuje. Nie należy naciskać jednak, jeśli o to nie prosi. Czasem lepiej je zostawić, by rozwiązało problem samo.

13.  Warto dyskretnie SPRAWDZAĆ, czy dziecko rzeczywiście się uczy.

14.  Należy pamiętać o jeszcze jednym potężnym narzędziu - POCHWAŁA ZA ZROBIONE ZADANIA skutecznie dodaje dziecku skrzydeł.

 

Można ustalić coś w rodzaju domowego planu lekcji - naradzić się wspólnie z dziećmi, nie przyjmować na siebie roli nauczyciela, ale wspólnie poszukać ciekawych źródeł wiedzy, zaplanować czas, włączyć dzieci w ten proces kryzysowego zarządzania domem. To też je czegoś nauczy. Proponujemy  zacząć od wspólnego z dziećmi przejrzenia zasobów internetu i wybrania tych, z których będzie ono mogło korzystać. Oto strony i serwisy, które mogą być pomocne w zorganizowaniu edukacji w domu:

 

Nauka po polsku

®    Khan Academy – krótkie filmy wyjaśniają poszczególne zagadnienia z zakresu matematyki, biologii, fizyki, chemii, sztuki czy programowania, które potem można przećwiczyć w zadaniach online. Rozwiązując zadania zdobywa się wirtualne trofea.

®    Pi-Stacja – tu również znajdziecie krótkie wideo-tutoriale matematyczne, obejmujące cały zakres podstawy programowej z matematyki dla szkoły podstawowej. Do poszczególnych tematów są też przygotowane zadania i ćwiczenia online.

®    Baza wiedzy fundacji Adamed SmartUp – wideo i nie tylko – popularyzatorzy nauki prezentują rozmaite tematy z dziedziny biologii, chemii i fizyki.

®    Pan Belfer – wideo-lekcje chemii nagrane przez przebojowego nauczyciela Dawida Łasińskiego. Zgodne z podstawą programową.

®    Mówiąc inaczej – kanał YouTube o języku polskim i jego subtelnościach.

®    Uniwersytet Dzieci – kanał na YouTube Fundacji Uniwersytet Dzieci zawiera filmy z zakresu edukacji przyrodniczej, społecznej, technologicznej, ale jest tu te sporo materiałów o emocjach
i radzeniu sobie z nimi oraz takich, które pomogą dzieciom zyskać większą samoświadomość.

®    Crazy Nauka – największy polski popularnonaukowy blog, gdzie znajdziecie wiele artykułów na różne naukowe tematy. Rzetelna wiedza, żadnych plotek, czy mitów. Godne zaufania źródło, które warto pokazać dzieciom, przy okazji można przegadać temat weryfikowania informacji i odróżniania faktów od mitów – ten temat też poruszają autorzy Crazy Nauki.

 

Platformy do ćwiczeń online

®    QuizMe – można wykorzystać do zabawy w sprawdzanie wiedzy z wielu dziedzin – m.in. geografii, astronomii, chemii, fizyki, języków (polskiego i obcych). To serwis pełen quizów, testów
i łamigłówek.

®    Matlandia – dla uczniów klas 4-8. Ten serwis dostępny jest odpłatnie, roczny abonament to koszt 27 zł. Są tu rozmaite zadania dostosowane do podstawy programowej. Zaletą jest grafika i animacje.

®    Władcy Słów – taka Matlandia, tylko w zakresie języka polskiego. Dużo różnorodnych ćwiczeń online w ciekawej szacie graficznej. Roczny abonament to również 27 zł.

®    Histlandia – tego samego wydawcy, co Matlandia i Władcy Słów. 65 animowanych ćwiczeń uzupełniających z historii dla uczniów szkoły podstawowej.

Nauka angielskiego

®    Arlena Witt, której kanał na YouTube subskrybuje prawie pół miliona widzów, uczy języka angielskiego – gramatyki, słówek i omijania językowych pułapek.

®    BBC Learning English –  brytyjska telewizja publiczna BBC przygotowała mnóstwo materiałów do nauki języka – na wielu poziomach zaawansowania. Gramatyka, słownictwo, angielski praktycznie, angielski w minutę – do wyboru, do koloru i dla każdego coś fajnego.

 

Źródła:

·         https://zwierciadlo.pl/parenting/edukacja-dziecko/jak-skutecznie-pomoc-dziecku-odrabiac-lekcje

·         Kołakowski Artur, Pisula Agnieszka  „Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna”, wyd. GWP, Sopot 2017.

·         https://polki.pl/rodzina/nastolatki,czy-wiesz-jak-stworzyc-sobie-dobre-warunki-do-uczenia-sie,10314684,artykul.html

·         https://wspolczesna.pl/odpowiednie-warunki-do-nauki/ar/5705470

·         https://www.juniorowo.pl/nauka-w-domu-nie-dajmy-sie-zwariowac/

·         https://www.juniorowo.pl/szkola-zamknieta-jak-dzieci-moga-uczyc-sie-w-domu-20-internetowych-zrodel-wiedzy-ktore-mozesz-wykorzystac/

Higiena pracy umysłowej

Higiena pracy umysłowej –

co to jest, na czym powinna polegać?

Jak się objawia jej brak?

 

Jeśli codziennie intensywnie pracujesz umysłowo, po kilkanaście godzin dziennie, może się zdarzyć, że po kilku tygodniach nie będziesz w stanie skupić myśli. Tak jak każda praca, także praca umysłowa wymaga przestrzegania pewnych zasad – inaczej może zaszkodzić. Zobacz, jak pracować z przyjemnością.

Po to, by pracowało się dobrze, muszą być spełnione trzy warunki:

1.    dobra kondycja fizyczna,

2.    odpowiednie warunki zewnętrzne

3.    zdrowy rytm pracy.

 

     1.            Dobra kondycja do pracy

Na ogół najlepiej pracuje się po wypoczynku nocnym. Stąd wniosek: do pracy trzeba być wypoczętym. Zanim zaczniesz pracować, dostarcz szarym komórkom dawkę energii: zjedz lekki posiłek na  godzinę przez podjęciem pracy. Bezpośrednio po obfitym posiłku nie będzie ci się dobrze myślało, gdyż krew w procesie trawienia odpływa z mózgu. Najlepszym paliwem dla mózgu na poranny rozruch są węglowodany złożone: pełnoziarniste pieczywo, musli, owoce, oczywiście także odrobina białka (chuda wędlina, jajko, ser). Nie wykonujesz ciężkiej pracy fizycznej i staraj się skutecznie łączyć i dobierać produkty, które mają wysoką ilość węglowodanów oraz białka, ponieważ zapewnią ci energię na cały dzień oraz dadzą uczucie sytości, lecz nie obciążą żołądka i wątroby. Jest to bardzo ważne zagadnienie aby właściwie komponować i dobierać dietę lekką oraz bogatą w witaminy. Pamiętaj także
o dużej ilości owoców i warzyw w posiłkach. Najlepiej przyswaja się witaminy jedząc naturalne soczyste owoce i lekkie sałatki, orzechy oraz czekoladę, która również pobudzi pracę umysłu.
Pamiętaj, aby podczas pracy mieć pod ręką butelkę wody mineralnej – musisz nawadniać organizm, inaczej mózg nie będzie pracował jak należy.

 

    2.            Odpowiednie warunki do pracy

Pomieszczenie, w którym pracujesz, powinno być wywietrzone. Warto co jakiś czas otwierać okno, gdyż w zamkniętym pokoju spada poziom tlenu, który zużywają obecne w nim osoby. Temperatura nie powinna przekraczać 20-21 stopni C.

Miejsce pracy, czyli biurko, będzie sprzyjało skupieniu, jeśli przygotujesz sobie wszystkie potrzebne materiały: książki, notatki itp. Wszystko, co niepotrzebne, usuń z biurka – bałagan dekoncentruje i sprawia, że tracimy czas na szukanie potrzebnych rzeczy. Oczywistą sprawą jest odpowiednie ustawienie komputera: ekran na wprost oczu, w odległości 40-75 cm. Ekran komputera nie powinien być jedynym źródłem światła – to bardzo męczy oczy – trzeba więc zapewnić oświetlenie, najlepiej dzienne, z lewej strony, lub sztuczne górne czy lampkę na biurko. Ważne jest także ergonomiczne krzesło, podpierające kręgosłup zgodnie z jego naturalną krzywizną. Wysokość siedziska i blatu ustaw tak, by stopy były oparte płasko
o podłoże, a ramiona zgięte w łokciach pod kątem prostym. Jeśli to możliwe, należy zapewnić ciszę i spokój. Niektórzy do osiągnięcia stanu skupienia potrzebują podkładu muzycznego – aby jednak nie przeszkadzać innym, warto słuchać muzyki przez słuchawki.

 

    3.            Zdrowy rytm pracy

Wielogodzinna nieustanna koncentracja na trudnych zadaniach jest niemożliwa. Dlatego warto co godzinę, dwie zrobić przerwę na gimnastykę, spacer, rozmowę, a nawet krótką drzemkę (5 minut wystarczy, aby zregenerować umysł). Dobrze jest po kilku godzinach pracy zrobić dłuższą przerwę np. na przygotowanie lub zjedzenie posiłku. Dobrze jest słuchać przy tym muzyki. To pozwoli organizmowi zregenerować się na tyle, by mózg mógł pracować wydajniej.

Jeśli dłuższa przerwa w pracy nie jest możliwa, organizujmy ją tak, by zadania trudniejsze wykonywać na przemian z łatwiejszymi. Rano dobrze jest „na rozgrzewkę” zrobić coś prostego (np. sprawdzić pocztę elektroniczną i odpowiedzieć na najpilniejsze, ale nie wymagające większego zaangażowania maile), potem skupić się na trudniejszym zadaniu,
a gdy je wykonamy, przejść ponownie do mniej angażujących umysł prac.  

 

Co się dzieje, gdy higiena pracy umysłowej nie jest zachowana?

 

W ciągu dnia spada koncentracja, a jeśli nie robisz przerw na odpoczynek, siedzisz
w dusznym pomieszczeniu, w hałasie, głodny i w niewygodnej pozycji – zjawisko to pogłębia się w postępie geometrycznym. Już wczesnym popołudniem mózg zaczyna się „zawieszać” – nie pamietasz, co chciałeś przed chwilą zrobić, nie możesz się skupić, zapętlasz się i sam sobie co chwila podstawiasz nogę. Praca idzie coraz wolniej, mózg wykonuje coraz mniej operacji, a mimo to coraz bardziej się męczy. Twoja osobista pamięć operacyjna jest przeładowana. Jeśli tak pracujesz dzień w dzień, wieczorem trudno ci się wyciszyć – gorzej śpisz, nie wypoczywasz w nocy, więc spirala zmęczenia nakręca się. Jesteś coraz mniej wydajny, kreatywność spada do zera. A po kilku miesiącach może cię dopaść syndrom wypalenia.

 

 

Źródło:

http://mowimyjak.se.pl/zdrowie/psychologia/higiena-pracy-umysowej-co-to-jest-na-czym-powinna-polegac-jak-sie-objawia-jej-brak,94_47687.html

https://higieniczny.pl/higiena-pracy-umyslowej-przy-komputerze.html

ZDALNE NAUCZANIE

Szanowni Państwo,

w związku z zawieszeniem zajęć w SP w Ciechowie, nauczyciele, będą wspierali uczniów i przekazywali im materiały do samodzielnej pracy w domu poprzez:

  • dziennik elektroniczny (zakładka zadania domowe)
  • mailing do rodziców, a w przypadku starszych uczniów bezpośredni kontakt elektroniczny, grupy na Messenger

·         adresy przydatnych stron i portali internetowych, które będą na bieżąco uzupełniać.

Dbajmy o siebie i swoich najbliższych w tym trudnym czasie. Pamiętajmy o podstawowych zasadach higieny. Jednocześnie prosimy o dopilnowanie, aby dzieci nie spotykały się ze sobą w większych grupach, bo to sprzyja zakażeniom.

Rozstrzygnięcie Plebiscytu Gminne Wydarzenie Roku 2019

Jest nam  niezwykle miło, że uroczystość organizowana przez naszą szkołę czyli Grudniowe Święto Patrona Szkoły, zajęła pierwsze miejsce w Plebiscycie Gminne Wydarzenie Roku 2019.

Grudniowe Święto Patrona Szkoły to przygotowana z rozmachem coroczna uroczystość integrująca całą społeczność szkolną – uczniów, nauczycieli, rodziców oraz zaproszonych gości. Ta uroczysta akademia poświęcona polskim Noblistom stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania uczniowskich talentów aktorskich i nie tylko. Uczniowie wcielają się w role Noblistów, przedstawiają fakty znane z życie pisarzy
i uczonych. W grudniu 2019 roku uroczystość poświęcona była wszystkim polskim Noblistom w dziedzinie literatury. Zbiegło się to z nadaniem Oldze Tokarczuk literackiej Nagrody Nobla.

W plebiscycie brało udział  25 wydarzeń z życia Gminy Środa Śląska. Trwał  on od 31 stycznia do  6 marca 2020 r. do godz. 15:00. Dla głosujących przewidziana była nagroda – bilety na koncerty. Nominacja do plebiscytu ogromnie nas ucieszyła i podjęliśmy działania informacyjne wśród rodziców i przyjaciół szkoły. 200 oddanych głosów świadczy o dużym poparciu działań prowadzonych przez nasza placówkę i będzie stanowić motywację do realizacji kolejnych pomysłów.

Pragniemy podziękować wszystkim głosującym. Wyrażamy wdzięczność uczniom, nauczycielom i rodzicom  za trud włożony w przygotowanie Święta. Dziękujemy także władzom gminnym za uznanie dla naszej uroczystości i umieszczenie jej wśród najważniejszych wydarzeń roku 2019.